E VËRTETA PËR NOLIN-Entela Komnino

POSTIMI LV

Vijon nga POSTIMI LIV

‘Konduktori njoftoi se ndodheshin në një stacion afër

Konstandinopojës…..Fan Noli nuk ishte i sigurtë nëse shihte një

ëndërr….Ai ishte i sigurtë që nuk ndodhej më në Ibrik Tepe….ai

ishte i sigurtë që nuk ndodhej më as në Adrianopojë. E dinte

se ngatërresat që pati me Këshillin shkollor ishin zgjidhur dhe

ai nuk kuptonte se përse ata dy djaj….ndodheshin vërtetë aty

dhe po përpiqeshin ta hidhnin në furrë….Të themi të drejtën,

koka i digjte aq shumë sikur flakët ta kishin përfshirë me të

vërtetë. Megjithatë djajtë nuk po arrinin ta hidhnin atë në

furrë. Dy ëngjëj të dashur e mbanin atë nga këmbët dhe

tërhiqnin në drejtim të kundërt. Njëri nga ata dukej si gjyshja

dhe tjetri si e ëma. Po prapë se prapë, ata nuk mund të ishin as

nëna e as gjyshja. Ata kishin krahë të vërtetë engjëllorë dhe

fytyra të bukura rrezatuese. Të dy u bërtisnin djajve ta lëshonin

djalin. Por djajtë nuk dëgjonin. Përkundrazi ata e tërhiqnin

përherë e më afër zjarrit të hapur. Fan Noli vendosi se i erdhi

fundi. Pa pandehur u duk një engjëll tjetër me tipare të njëjta

si ato të vëllait të madh, Dhimitrit. Po, ai ishte me siguri

Dhimitri. Ai mbante në dorë pikërisht atë kovë me të cilën

kishte fituar te pusi. Dhimitri e derdhi kovën me ujë mbi ballin

e të vëllait që digjej. Fan Noli u drodh dhe u freskua nga uji i

ftohtë. Në atë çast Fan Noli hapi sytë dhe u çudit që nuk pa as

djaj, as engjëj dhe as furrë. Ishte vetëm një kabinë treni me tre

bashkudhëtarë të tjerë.’

Pa kufi sa dhe i pamatë, në tregimin e Nolit, këmbimi mes ngjarjeve e personazheve reale me ata të konfiguruar minimalisht si simbole të së mirës e të së keqes, jetës e vdekjes, flet për transfigurim. E ndodhura me njerëz ose ngjarje e autorit të ardhshëm, e treguar si e shkuar nga autori në pension, është kryqëzim sistematikisht deri gati automatikisht me shfaqje aktive biblike, madje dhe me shumë hyrje – dalje brenda të njëjtit episod. Ekzistenca permanente e përshkrimeve të personazheve a ngjarjeve të mbinatyrshme në paralele kohore e vendore thuajse të zakonshme, që rrjedh nga një shkak fare real i pranuar prej Nolit – sëmundjet e shpeshta dhe situatat zgrip për jetesën e varur vetëm prej tij – dëshmohen të sofistikuara si procedime dhe arsyetime deri në fund të jetës së Nolit. Koller që e njeh këtë skemë në kufijtë gati të absolutes kur pohon se,

‘tregimet spontane autobiografike analoge me autobiografinë

e shkruar, nuk janë thjeshtë paraqitje të raporteve reale, por

konstruksione domethënëse dhe kuptimplota të një historie

jetësore’,

jep një kyç të rëndësishëm në zbërthimin e formulës së rrëfimit tek Noli.

Nëse pranojmë që realiteti ruhet në formë/im dhe ky proces është një trans/formim organik në sajë të përmasës personale të përjetimit të tij, koeficienti i transformimit është po aq organik duke kuptuar jo vetëm pasqyrën reale, por sidomos bashkëjetesën e reales me kushtet e ruajtjes në imagjinatë.

Në kushtet e nje trans- i të shumëfishtë si – parë, -cedent, -form, -figurë nuk verifikohet thjeshtë gjendja bartëse e tij, por ajo substanciale e modelit referues. Në momentin kur fytyrimi retorik bëhet

FYTYRIMI i PËRFYTYRIMIT

nxjerrja nga vetja e përfytyrimeve do të ishte…..