E vërteta për Nolin-Entela Komnino


POSTIMI XVIII

Vijon nga POSTIMI XVII

Kush është ai që shkroi tekstet e Nolit?

Pyetja nuk provokon autorësinë e Nolit, pavarësisht nga mosvënia

ndonjëherë në diskutim shkencor të këtij aspekti, ose vënia keq e

pa kriter në raport me një fakt të pasqaruar të trashëgimisë dhe

dorëshkrimeve të Konicës. Tentimi i vetëm këtu do të ishte të parët

e Nolit si autor përmes formalizimit të profilit të tij publicistik.

Procesi që do të shkonte më tej në formalizimin e fenomeneve

tekstuale në publicistikë, do të lejonte vetëm kësisoj njohjen e

kësaj të fundit në përmasat reale dhe kontributive.

Brezi i viteve ’70, nxënës e studentë të viteve ’80 – ‘90, e kanë

përjetuar Nolin në kohë dhe hapësirë si legjendë, por jo për shkak

të vetëndjerjes-mision të tij. Një sërë arsyesh të tjera, kryesisht

ato të leximit të një autori të lejuar dhe lëvduar nga diktatura, por

që s’kish jetuar fizikisht brenda saj, edhe pse kishte qenë gjallë,

kanë krijuar një legjendë të përafërt me përshtypjet si dhe për

autorë të tjerë, të paqartë për rrethanat sociobiografike, që ishin

shumë të rëndësishme në fakt për lejimin e veprës letrare në atë

kohë. Këta autorë, që nuk e kanë jetën fizike të popullarizuar aq

sa vepra, nuk dihen me saktësi kur kanë vdekur ose ndalur së

shkruari, siç ishte p.sh., edhe Poradeci e Spasse, të futur që me

këtë efekt në tymnajën e legjendës.

Në fakt edhe vetë çasti dhe mënyra e hyrjes së Nolit në skenën

shqiptare, ka gjithë kushtet e perceptimit të tij si një legjendë,

vetëzënë fill në formatin ‘kalorës i Skënderbeut dhe misionar i

Krishtit’ me të cilin tregon se u largua nga fshati shqiptar i Turqisë

dhe vetë Turqia ku nuk gjente dot punë si ortodoks i mësuar. Në

udhëkryqin ku Noli i ngjan pikërisht Shqipërisë, të cilën edhe po ta

kërkonte, s’mund ta gjente aq thjeshtë kur doli nga Kodra e Ibrikut

(Ibrik Tepeja), pyetja nëse hypi në ‘Rosinantin’ e misioneve të tij, pavarësisht ose varësisht nga mungesa e Shqipërisë, nuk siguron

aq thjeshtë të ketë një procedim me përgjigje; dhe kjo jo vetëm

sepse pasionet e adhurimit të heronjve dhe kryeparësisë, të

ndjera gati fizikisht, siç i artikulon vetë, kërkonin terrenin e një të

përditshmeje sa normale për të jetuar, aq në frymën e misioneve

sipas rikthimit në jetë, kur e kujtonin të vdekur.

Vijon në POSTIMI XIX